BiCube / Bandaged Cube
BiCube, či také Bandaged cube je hlavolam ve tvaru krychle. Jedná se o Rubikovu kostku 3x3x3, na níž jsou však některé kostičky pevně spojeny, vytvářejícíc bloky 1x1x2. Hlavolam je tvořen celkem čtyřmi dvoubarevnými bloky hran (a jednou "dvojhranou" - zafixované jsou dva "klasické" středy a jedna "klasická" hrana (vztaženo na kostku 3x3x3) - mezi nimi) a sedmi tříbarevnými bloky rohů. Krom toho se v něm nachází i jeden "klasický" roh, který najdeme i u klasické Rubikovy kostky 3x3x3. Cílem hlavolamu je dosáhnout toho, aby každá stěna byla tvořena právě jednou barvou. Mnohem jednodušší je Bandaged 2x2x2.
Na této stránce najdete:
- BiCube / Bandaged cube - značení
- BiCube / Bandaged cube - složení hlavolamu do základního stavu
- BiCube / Bandaged cube - složení rohů
BiCube / Bandaged cube - značení
Kromě obrázku se ještě musíte vyznat ve značení tahů pro Rubikovu kostku 3x3x3. Možnost provádět tahy na BiCube je ale limitována její vnitřní stavbou. Nutnou, nikoli však postačující, podmínkou k otočení vrstvy hlavolamu je výskyt klasického rohu v otáčené vrstvě. V případě BiCube například platí, že tah d = U y'.
Dalo by se říci, že zatímco 1. krok řešení je čistě intuitivní, 2. krok naopak výhradně algoritmický.
BiCube / Bandaged cube - složení hlavolamu do základního stavu
Začneme tím, že postupně složíme 3 hrany, které mají jednu ze svých dvou barev stejnou jako je barva klasického středu (na appletu žlutá).
Dále orientujeme hlavolam tak, aby se klasický střed nacházel v dolní "vrstvě" - v případě appletu splněno od počátku. Poté složíme i hranu, jenž patří do prostřední "vrstvy" (na appletu modro oranžová). Posléze umístíme klasický roh (třeba i špatně orientovaný) do horní vrstvy na místo kam patří (určíme pomocí středů stěn, resp. hran hlavolamu - tři barvy klasického rohu musí být stejné jako sousední barvy středů stěn, resp. sousedních hran) a zároveň tak, aby byl na pozici URF - nahoře vpravo vepředu.
V tuto chvíli končí intuitivní část skládání. Pokud má klasický roh v horní vrstvě špatnou orientaci, provedeme tahy F' U' F R U' R' a tím vyřešíme dva problémy najednou - orientaci klasického rohu a složení zbývající hrany (nacházející se v horní vrstvě).
Označme jako "základní stav" hlavolamu to, pokud je složeno všech 5 hran a zároveň i klasický roh - viz značení. Až do úplného složení hlavolamu se vždy ujistěte, že každý algoritmus v druhé fázi řešení vychází ze složeného stavu!
BiCube / Bandaged cube - složení rohů
Pokračujme skládáním rohů. Důležitý algoritmus, který v průběhu řešení bude mnohokrát použit je R U R' F' U L' U' L F U'.
Tento algoritmus ovlivňuje pouze rohy horní vrstvy, přičemž dochází k přesunu URB -> UBL -> FUL -> URB.
Jako první složme roh na pozici DRB (vztaženo k základnímu stavu). Následující tabulka nabízí všechny možné pozice výskytu rohu DRB, stejně tak jako příslušné algoritmy.
Skládání rohu DRB |
||
výchozí pozice rohu |
algoritmus |
současná pozice rohu |
RUB |
DRB |
|
U F2 R F' U' R' F' | ||
horní vrstva |
RUB |
|
(R U R' F' U L' U' L F U')·n n=1 pro UFL; n=2 pro BUL | ||
BLD |
RUB |
|
(d2 R U' B' R' U' B y2)·2 | ||
FRD |
RUB |
|
d2 R U' B' R' U' B y2 | ||
LFD |
horní vrstva |
|
d2 R U' B' R' U' B y2 |
Dalším skládaným rohem bude DLB. Všechny možné situace výskytu rohu na hlavolamu a jejich řešení jsou shrnuty v následující tabulce.
Skládání rohu DLB |
||
výchozí pozice rohu |
algoritmus |
současná pozice rohu |
LFU |
DLB |
|
d2 R U' B' R' U' B y2 | ||
horní vrstva |
LFU |
|
(R U R' F' U L' U' L F U')·n n=1 pro LUB; n=2 pro BUR | ||
DFL |
LFU |
|
d2 R U' B' R' U' B y2 | ||
DRF |
horní vrstva |
|
d2 R U' B' R' U' B y2 |
V pořadí třetím skládaným rohem bude DLF, viz tabulka níže.
Skládání rohu DLF |
||
výchozí pozice rohu |
algoritmus |
současná pozice rohu |
DFR |
DLF |
|
R U R' F' U L F L' U2' | ||
BRU |
DFR |
|
R U R' F' U L F L' U2' | ||
horní vrstva |
BRU |
|
(R U R' F' U L' U' L F U')·n n=1 pro LUF; n=2 pro LBU |
Posledním rohem patřící do dolních dvou vrstev je DRF. Závěrečná tabulka udává možnosti jeho výskytu, potažmo algoritmické řešení možných situací.
Skládání rohu DRF |
||
výchozí pozice rohu |
algoritmus |
současná pozice rohu |
BUR |
DRF |
|
R U2 L' U R' U2 L U L F' L' U' F R U' R' | ||
horní vrstva |
BUR |
|
(R U R' F' U L' U' L F U')·n n=1 pro LFU; n=2 pro LUB |
Nyní je hlavolam buď složený nebo více pravděpodobně potřebují složit pouze tři rohy v horní vrstvě. K tomu poslouží již dříve zmíněný algoritmus R U R' F' U L' U' L F U', který aplikujeme jednou či dvakrát v závislosti na rozmístění rohů.
Graficky stránku obohatil Michael Feather.