Skewb
![]() |
![]() |
Skewb je hlavolam ve tvaru krychle. Zajímavostí je, že neobsahuje hrany, je tvořen jen šesti jednobarevnými středy a osmi trojbarevnými rohy. Skewb se do jisté míry podobá hlavolamu Pyraminx, především z hlediska otáčení částí hlavolamu podél jeho os.
Na této stránce najdete:
- Skewb - značení
- Skewb - složení jedné "vrstvy" (4 rohů + 1 středu)
- Skewb - složení středů
- Skewb - složení zbylých rohů
- videa světových rekordů
Skewb - značení
![]() |
Skewb - složení jedné "vrstvy" (4 rohů + 1 středu)
Zprvu se může točení s hlavolamem Skewb zdát poněkud neomalené - obzváště je-li uživatel zvyklý točit s Rubikovou kostkou. Po úvodním seznámením se s otočným systémem by však neměl být problém dosáhnout stavu, který je zobrazen na obrázku níže.
TIP: Pokud máte u jednoho středu složeny 3 rohy a nemůžete za boha složit ten čtvrtý, použijte následující trik. Jeden složený roh dočasně vhodně přesuňte, vložte skládaný roh a poté přesuňte první roh zpět. Tahle finta se nazývá konjugace.
![]() |
Skewb - složení středů
Otočíme Skewb o 180 stupňů směrem k sobě či od sebe a podíváme se na barvu horního středu. Pokud je stejná jako barva složených (dolních) rohů, uspořádáme hlavolam do takové podoby, jaká je vyobrazena na obrázku dole.
![]() |
Pomocí komutátoru umístíme horní střed na své místo. Toho lze docílit například tahy L F' L' F.
Pokud se barva horního středu neshoduje s barvou složených rohů - tím pádem předešlý postup nelze aplikovat - využijeme výše uvedený komutátor k tomu, abychom na pozici horního středu dostali jiný střed.
Poté je již možné aplikovat postup skládání z prvního odstavce tohoto kroku a složit všechny středy.
Skewb - složení zbylých rohů
Pro poslední, třetí, krok skládání mohou nastat tři situace. V první z nich jsou po dokončení druhého kroku horní rohy složeny, tím pádem je složen celý hlavolam. Zbylé dvě situace jsou ilustrovány na obrázku níže.
![]() |
Jak je patrno, komutátor L F' L' F při jednom provedení ovlivňuje (permutuje) středy (s nevyužitými vedlejšími efekty), při dvojím provedení se středy vrátí na své bývalé pozice a ovlivněny (orientovány) jsou rohy.
Videa světových rekordů
Stejně tak jako má fotbal FIFA nebo atletika IAAF, i Skewb má jakýsi výbor, který organizuje soutěže po celém světě. Jedná se o WCA - World Cube Association. Takže se dá ve skládání hlavolamu Skewb oficiálně závodit. Soutěží ve dvou formátech: jednotlivém nejrychlejším složení hlavolamu a potom i průměrném složení. Jako průměr se zde bere pět po sobě jdoucích časů jednoho kola skládání, přičemž nejlepší a nejhorší čas se neuvažuje a ze zbylých tří časů se vypočte aritmetický průměr.
disciplína: Skewb jednotlivé složení | ||
jméno: Andrew Huang (Austrálie) | ||
výsledek: 0.93 s | ||
rozmíchání: dostupné na požádání | ||
složení: dostupné na požádání | ||
typ hlavolamu: asi QiYi MoFangGe X-Man Design Wingy | ||
metoda skládání: Božský algoritmus | ||
osobní názor na použitou metodu: viz níže | ||
závod: WCA World Championship; 11-14. 7. 2019; Austrálie |
disciplína: Skewb průměrné složení | ||
jméno: Łukasz Burliga (Polsko) | ||
výsledek: 2.03 s | ||
rozmíchání: dostupná na požádání | ||
složení: dostupná na požádání | ||
typ hlavolamu: MoYu M | ||
metoda skládání: dvoukroková | ||
osobní názor na použitou metodu: viz níže | ||
závod: CFL Santa Claus Cube Race; 16-17. 12. 2017; Polsko |
Spoludržitelem světového rekordu v průměrném složení je se shodným časem 2.62 vteřin i Polák Łukasz Burliga.<-->Pokud vás rychlostní skládání (tzv. speedcubing) zaujalo, přečtěte si článek o tom, kde koupit Skewb, jaký typ je nejlepší a jak skládat rychleji.
Osobní názor k metodám skládání při světových rekordech
Skewb:
Podobně jako hlavolam Pyraminx je i Skewb poměrně jednoduše algoritmicky řešitelný hlavolam. Proto bylo jen otázkou času, kdy ho někdo vyřeší absurdně rychlým Božským algoritmem.
V současné době existují tři základní metody pro rychlostní skládání: dvoukroková (složení minimálně jedné vrstvy; složení zbytku), tříkroková/Kirjava-Meep (složení stěny; složení rohů; složení středů) a čtyřkroková/Ranzhova metoda. Podrobnosti k metodám lze nalézt jinde. Tříkroková (a čtyřkroková) metoda je tahově více náročná než dvoukroková, co do počtu algoritmů je ale více uživatelsky přívětivá. Obecně platí, že v rychlostním skládání hlavolamu Skewb nelze spoléhat jen na jedinou metodu, ale v závislosti na rozmíchání je nutné metody střídat.