Helicopter Cube
Helicopter cube, připomíná Rubikovu kostku 2x2x2, ale zdání klame. Pojmenování pochází od vrtule helikotpéry, protože stejným principem se otáčí i částmi hlavolamu. Na rozdíl od Rubikovy kostky 2x2x2 však nehýbeme vrstvami, ale bloky, které tvoří dva rohy a čtyři středové trojúhelníčky. Zajímavostí je, že v průběhu skládání může měnit hlavolam svůj tvar. Důsledkem je pak problém parity, jaký můžeme pozorovat např. u Square-1. Protože jak dospět ke změně tvaru hlavolamu není na první pohled zcela patrné, nebude v návodu tento problém uvažován (tudíž návod nenabízí řešení hlavolamu z jakkoli rozmíchané pozice - pouze ze všech pozic, které mohou být dosaženy bez toho, aby se měnil tvar hlavolamu). Variantou hlavolamu je Curvy Copter cube.
Na této stránce najdete:
- Helicopter cube - značení
- Helicopter cube - složení středu jedné barvy
- Helicopter cube - složení "1/2" hlavolamu
- Helicopter cube - složení zbylých rohů
- Helicopter cube - složení zbylých středů
Helicopter cube - značení
Helicopter cube - složení středu jedné barvy
Každý střed je tvořen čtyřmi troúhelníčkovitými částmi. Po chvíli zkoušení by neměl být problém seskupit tři z nich, čtvrtý trojúhelníček přidáme k ostatním podobným způsobem, jako u hlavolamů Skewb či Dino cube. A sice následujícím způsobem: část středu dočasně přesuneme, vložíme zbývající trojúhelníček a poté přesuneme část středu zpět.
Helicopter cube - složení "1/2" hlavolamu
Tento krok se dá rozdělit do dvou dílčích fází - zaprvé složíme jeden roh a za druhé ke složenému rohu umístíme dva trojúhelníčky (části středu). Tento proces opakujeme 4x.
Zatímco první skládaný roh můžeme umístit na jakoukoli ze čtyř možných pozicí, ostatní 3 rohy se řídí barevným uspořádáním prvně složeného rohu. Vybereme si roh, který chceme složit a umístíme ho tak, aby se vyskytoval pod místem, kam náleží. Mohou nastat tři případy (viz obrázky dole). Tmavě šedou barvou je znázorněna část hlavolamu, která se otáčí.
Nyní můžeme přistoupit k druhé fázi ve druhém kroku řešení, čili spárování rohu s příslušnými trojúhelníčky. Postupovat můžeme takovýmto způsobem: 1) trojúhelníček dočasně přesuneme do bezpečného místa, kde nehrozí jeho přesunutí na nežádoucí pozici 2) to samé uděláme s rohem 3) trojúhelníček přesuneme zpět 4) roh přesuneme zpět 5) spárovaný roh a trojúhelníček vložíme na svá místa (viz obrázky dole - šedě označené jsou části hlavolamu se kterými se otáčí, pro lepší názornost je viditelný i roh s trojúhelníčkem v průběhu spárování).
Jak již bylo řečeno, uvedený postup provádíme celkem 4x, tzn. pro každý roh zvlášt. Tím docílíme složení "1/2" hlavolamu.
Helicopter cube - složení zbylých rohů
Krok lze opět rozdělit do dvou fází. V první z nich orientujeme (správně natočíme) zbylé rohy, ve druhém je permutujeme (přesuneme) na svá místa.
První fáze je intuitivní a při optimálním skládání zaujímá maximálně 4 tahy. Druhý krok je rovněž intuitivní, nicméně nebude na škodu, pokud bude doplněn názornou grafickou ukázkou. Pro permutaci dvou předních horních rohů postupujeme takto (viz obrázky dole):
Jedná se de facto o konjugaci. Prvními dvěma tahy připravujeme rohy na přesun, třetím tahem rohy přesouváme, zbývajícími tahy vracíme rohy do složeného stavu. Několikanásobnou aplikací uvedeného postupu dospějeme ke složení všech rohů, a tak zbývá jen složení několika středů.
Helicopter cube - složení zbylých středů
V posledním kroku řešení využijeme několika algoritmů. Prvním z nich je cyklus, který přesouvá 3 označené části středů (viz obrázky dole). Pakliže chceme trojúhelníčky přesunout po směru hodinových ručiček, použijeme:
Pokud chceme přesouvat 3 trojúhelníčky proti směru hodinových ručiček, provedeme buď předešlý algoritmus dvakrát za sebou nebo algoritmus jemu inverzní. Ten vypadá následovně:
Tímto trojcyklem však nejdou vyřešit všechny možné permutace trojúhelníčků. Proto využijeme následujícího algoritmu, který přesouvá 2+2 trojúhelníčky. Tento algoritmus je obecnější než předchozí dva uvedené, protože řeší všechny možné permutace trojúhelníčků (samosřejmě s použitím určitých nastavovacích tahů, provedení algoritmu a inverzních nastavovacích tahů):
Pro zájemce jsou uvedeny algoritmy, řešící předchozí dva případy. Používají značení pro Rubikovu kostku. Pravotočivý trojcyklus: [y' (UF UR)·3 UB (UF UR)·3 UB], levotočivý trojcyklus: [y (UF UR)·3 UL (UF UR)·3 UL]
Konečně posledním algoritmem, či spíše variantou předchozího algoritmu, je řešení následující situace:
A situace se převede na předchozí případ.